Egyéb

Szakmai műhely a Gál Ferenc Főiskolán

2019. április 9-én a Gál Ferenc Főiskola Glattfelder termében fiatalok vettek részt egy szakmai műhelyen, ahol interaktív foglalkozás keretében szerezhettek tapasztalatokat a keresztény értékek átadásának módszereiről. Az alkalmat Szűcs Klára tanító, főiskolai oktató, valamint Csányi Helga és Szabó Zsanett főiskolai hallgatók tartották.

Az első részben a ?Jöjj, kövess engem!? elnevezésű  kontemplatív katekézis módszeréről kaphattak ízelítőt a fiatalok. A képzés célja az volt, hogy a résztvevők számára betekintést engedjen a módszer alapjául szolgáló kármelita lelkiségbe. A modell titka, hogy a gyermekek intellektusa helyett a szívükhöz akarnak szólni úgy, hogy folyamatosan alkalmazkodva hozzájuk, az ő növekedésüknek megfelelően haladnak a katekétáik is az imádság iskolájában. Ebben a folyamatban alkalmassá kell tenni a hitre nevelés atmoszféráját a befogadásra. Isten pedagógiáját követve lényeges visszatérni a Szentírás forrásához, ugyanis Isten Igéje tud erőt és hatalmat adni, és megtanítani bennünket Jézus szemszögéből szemlélni a történteket. Be kell vezetni a gyermekeket az Istennel való szeretetteljes dialógusba az ima által, és megnyitni őket a Szentlélek ajándékainak befogadására. Ez az a folyamat, ami képes megváltoztatni őket, és így az Atya szeretetének tanúivá tudnak válni.

 A találkozó második felének alapgondolata a preevangelizáció volt, ugyanis a katekéták tapasztalata az, hogy egyre több olyan gyerekkel és szülővel kerülnek kapcsolatba, akik még egyáltalán nem találkoztak az evangéliummal, és olyanokkal is, akiket ugyan megkereszteltek, de hitüket nem gyakorló keresztények. Nagy feladat a lelkipásztoroknak és a katekétáknak, hogy hogyan ébresszenek szomjat az Isten iránt, vágyat az Egyház nagy közösségéhez való tartozáshoz. Ezekre a kérdésekre keresett megoldást a szakmai műhely gyakorlatai. Ezek a feladatok a választ abban keresték, hogy hogyan lehet azokat az emberi alapokat kialakítani vagy megerősíteni a tanítványokban, ami alapja lehet az evangelizációnak. Erre gyűjthettek sok ötletet a fiatalok a szakmai műhely ideje alatt. Megjelentek az előadott témák és a műhelyek között a különböző nevelési területek: hitre, a liturgikus életre, az erkölcsi életre, az imádságra, a szolgálatra és a misszióra illetve a közösségi életre nevelés.

A katekézis folyamata a preevangelizációval indul, amely a szív talajának előkészítése az evangelizációra, azaz az örömhír hirdetésére a vallási ismeretekkel nem rendelkezők esetében.

A fiatalokat arra biztatta ez a képzés, hogy merjenek beleállni a preevangelizációba, a szeretet dialógusába, hiszen nem tudunk mindenkinek rögtön Jézusról beszélni, sokan nem kaptak semmiféle vallásos nevelést. Ennek a folyamata az ismerkedés (jó kapcsolat kialakítása), a bizalom légkörének megteremtése, találkozás és tanúságtétel ebben a légkörben, majd az alapvető emberi értékek feltárása.

Írta: Vargáné Bögi Veronika

Share