Egyéb

Játék határokkal – vagy anélkül? – kerekasztal-beszélgetést szerveztünk

2019. április 16-án Szegeden, a Gál Ferenc Főiskola Glattfelder termében egy kerekasztal beszélgetésre került sor, amelyen arról beszélgettek a meghívott előadók, hogy milyen szerepet kaphat a játék a hitoktatásban. A fórum közönsége a főiskola hallgatóiból, valamint a már gyakorló hitoktatókból tevődött össze.

A beszélgetés résztvevői Zólyomi-Katona Teodóra mentor-katekéta, a Gál Ferenc Főiskola oktatója; Böginé Barna Veronika mentor-katekéta, Váriné Fejes Katalin, a Karolina Általános Iskola tanítója, fejlesztő pedagógus; Márton Gábor mentor-katekéta, és Pisák Attila katekéta voltak. A beszélgetést Szűcs Klára, a Kateketikai Iroda munkatársa vezette, aki maga is gyakorló pedagógus, katekéta és a Gál Ferenc Főiskola oktatója. A fórumot Serfőző Levente, oktatási püspöki helynök,  kateketikai- és ifjúsági referens nyitotta meg, nyitó gondolataiban pedig a játék motivációs erejéről, közösségformáló szerepéről beszélt.

A gyakorlott katekéták és pedagógusok azokat a kérdéseket vizsgálták, hogy melyek a jó játék ismérvei, melyik korosztállyal mit érdemes játszatni, mire taníthat meg a játék, és hogy hogyan érdemes a gyerekek és a szülők felé a játékkal kapcsolatban kommunikálni. Abban mindannyian egyetértettek, hogy a játéknak nagy szerepe van az értelmi, a szociális, érzelmi, nyelvi képességek és készségek fejlődésében, valamint lehetővé teszi nem csupán a gyermekek számára az ismeretek megszerzését, ami tulajdonképpen maga a tanulás. Azt is kifejtették, hogy érdemes minél több játékot alkalmazni a hittan órákon, mert a játék örömöt ad, felvillanyoz, visszajelezést ad egy-egy tanulónak a saját személyéről, hogy hogyan látják őt mások, és alkalmas erkölcsi kérdések tisztázására is. A tanórai játék veszélye az lehet, ha nem körültekintően választjuk meg a játékot, nem egyértelműsítjük a határokat és ha a játék nem választható, hanem kényszerré válik egy-egy gyermek számára.

Az alkalom végig jó hangulatban telt, a hallgatók pedig találkozhattak a már a pályájukon is elismert katekétákkal, aki gyakorlati tapasztalataikat megosztva segítették a hallgatók további szakmai fejlődését.

Írta: Vargáné Bögi Veronika

Share