Kalandok és Álmok – élménypedagógiai műhely
2024. július 10-12-ig 24 katekéta élménypedagógiai továbbképzésen vehetett részt Domaszék-Zöldfáson, a Lelkigyakorlatos házban.
A képzés pontos címe ez volt: „Megtanítalak téged az útra, amelyen járj.” (Zsolt. 32,8) Ez egy bibliai keretű élménypedagógiai képzés volt gyerekek és fiatalok szociális kompetenciáinak fejlesztésére. A virtuális világot előnyben részesítő jelenkori társadalmunk új kihívás elé állítja az egyházi nevelést is. A kérdés az, hogy közösségeink milyen módon képesek a felnövekvő nemzedék felé közvetíteni azokat a viselkedési normákat, amelyeket a társadalom elvár majd az egyén felnőtté válását követően. Ehhez a munkához kíván segítséget adni a bibliai alapú élménypedagógiai képzés, mely eszközeinek használatával a gyermekek képesek lesznek arra, hogy az elméleti tudást gyakorlati cselekvéssé alakítsák. Ezen a képzésen játékos élménypedagógiai módszerekkel a tapasztalati tanulás hatékonyságát és módszereit ismerhették meg a résztvevők saját élményeiken keresztül. Hasznos volt ez a képzés azok számára, akik nevelési céljaik megvalósítására új eszközöket, módszereket kívánnak igénybe venni.
A továbbképzés felkészítette a jelenlévőket bibliai keretű élménypedagógiai foglalkozások vezetésére. A képzés során előtérbe került az informális helyzetek felismerésére, újfajta pedagógus-szerep megtapasztaltatása, a tapasztalati tanulás hatékonyságának és hatékony módszereinek megismertetése, játékok, helyzetgyakorlatok, valamint problémamegoldó tevékenységek megismerése az élménypedagógia módszer segítségével.
A képzés végére a katekéták képesek lettek bibliai keretű élménypedagógiai foglalkozások tervezésére, szervezésére, lebonyolítására, ellenőrzésére, értékelésére. Megértették a játék helyét és szerepét az egyén és a csoport szociális kompetenciáinak fejlesztésében, egyúttal bibliai kerethez is kötve. Szerepük tudatos vállalásával képesek lettek a tapasztalatszerzés, a feldolgozás, az értékelés és az alkalmazás folyamatát segíteni. Fel tudják ismerni a veszély- és hibalehetőségeket, képesek lettek ezeket megelőzni, az adódó szituációkat észszerűen kezelni. Már képesek egy komplex foglalkozás megtervezésére, ehhez ismernek legalább 2-2 bemelegítő játékot, kommunikációs helyzetgyakorlatot, kooperáció és bizalomépítő, valamint problémamegoldó tevékenységet. Megértették a kapcsolatot a hittanóra, az élménypedagógia és a Biblia között.
A bibliai élménypedagógiai tevékenységek során a csoport tagjai különlegesnek számító helyzetekben, de biztonságos, kontrollált körülmények között tervezték el a különböző feladatok megoldását. A végrehajtás után nagy gondot fordítottak az értékelésre, a pozitív visszajelzések közvetítésére, a szituációban rejlő tanulságok levonására, és a más területeken is alkalmazható készségek és képességek felismertetésére. A feldolgozás jellemzően csoportmunkában történt, melyben a részvevők aktívan részt vettek. A tevékenységek rendszere egy folyamatot alkotott, amely lehetővé tette, hogy mélyebbre jussunk pedagógiai céljaink elérésében, maximálisan kiaknázva a szituációban rejlő oktatási és fejlesztési lehetőségeket.
A képzés feltétele volt, hogy saját élményen alapuló, aktív, cselekvő módon vegyünk részt a foglalkozásokon. Folyamatosan készen kellett állnunk arra, hogy saját komfortzónánkat elhagyjuk. Nyitottnak kellett lennünk a kihíváskeresésére és játékra, alapos és részletes feldolgozásra, visszajelzések megosztására és befogadására. A katekéták, ahogyan ezt a három nap alatt ezeknek a kritériumoknak megfelelve dolgoztak, sokat tanulhattak az élménypedagógiáról, egymásról és saját magukról is. Köszönjük ezt az élményt!
Szerző: Szűcs Klára