Szakmódszertan
Általános leírás:
A szakmódszertan kurzus során a hallgató megismerheti azt az elméleti hátteret, melyben a katekézis megvalósul. A bemutatott példák nyomán lehetőség nyílik arra, hogy mint jövőbeli katekéta önállóan tervezhessen meg egy órát, valamint a lehető leghatékonyabban kapcsolja össze az átadni kívánt ismereteket a módszerrel.
A kurzus oktatója: Serfőző Levente, Szűcs Klára
Szemeszter: őszi
A félév tematikája:
- A hitoktatás helyzete, formái és sajátosságai. Módszertani elemek a katekézisben. Módszerek kiválasztásának alapelvei. A nevelés társadalmi háttere. A hitre nevelés helyszínei: plébániai és iskolai keretek.
- Ki a katekéta? A katekéta kompetenciái. A katekézis gyakorlata során alkalmazott didaktikai alapelvek.
- A hittanóra felépítése. A katekézis során alkalmazott módszerek I. – Előadás/magyarázat/szemléltetés/vita.
- Andragógia és a katekézis kapcsolata: felnőttek katekézise során alkalmazott szempontok.
- Módszerek II. – Narráció.
- Módszerek III. – Kooperatív módszer és projektpedagógia, motiváció a nevelés folyamatában, a drámapedagógia és a katekézis kapcsolata.
- A fegyelmezés helyes módszere a hitoktatásban.
- A Biblia használatának pedagógiai megfontolásai.
- Keresztény tapasztalat és élmény a hitoktatásban: módszerek, gyakorlatok.
- Lelkinap/lelkigyakorlatok szervezése.
A kurzus teljesítése:
Vizsga teljesítése a vizsgaidőszakban.
Tételsor:
1. A hitoktatás helyzete, formái és sajátosságai. Módszertani elemek a katekézisben. Módszerek kiválasztásának alapelvei. A nevelés társadalmi háttere. A hitre nevelés helyszínei: plébániai és iskolai keretek.
2. Ki a katekéta? A katekéta kompetenciái. A katekézis gyakorlata során alkalmazott didaktikai alapelvek.
3. Tanmenet. A hittanóra felépítése.
4. Andragógia és a katekézis kapcsolata: felnőttek katekézise során alkalmazott szempontok.
5. Módszerek II. – Narráció. A katekézis során alkalmazott módszerek I. – Előadás/magyarázat/szemléltetés/vita.
6. Módszerek III. – Kooperatív módszer és projektpedagógia, motiváció a nevelés folyamatában, a drámapedagógia és a katekézis kapcsolata.
7. A fegyelmezés helyes módszere a hitoktatásban.
8. A Biblia használatának pedagógiai megfontolásai.
9. Keresztény tapasztalat és élmény a hitoktatásban: módszerek, gyakorlatok.
Irodalom:
Az órai előadások alkalmával ismertetett irodalom, a tanár által összeállított előadások vázlata, illetve az órán elhangzott tematika tartalma.
1.) Fogassy Judit: A katekumenátus kézikönyve. A katekumenátus elméleti és gyakorlati elemei. Szent István Társulat, Katekéták kiskönyvtára sorozat 4. kötet. Budapest, 2005. 128-135. o., 194-195. o.
2.) Magyar Kateketikai Direktórium. A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia Országos Hitoktatási Bizottsága, 2000.
Elérhető az alábbi linken.
Az alábbi részek:
- 2.1. – Örökségünk
- 2.1.1. – Hitünk gyökerei
- 2.1.2. – A hit átadása az elmúlt évtizedekben
- 2.2. – Mai helyzetünk – A hitátadás közege
- 2.2.1. – Társadalmi helyzetünk
- 2.2.2. – Egyházunk jelen helyzete
- 2.2.3. – A felnőttek helyzete
- 2.2.4. A családok helyzete – a szülők felkészültsége
- 4.1. – A plébániai közösség és a katekézis
- 4.1.1. – A plébániai közösség felelőssége és szerepe a katekézisben
- 4.1.2. – A plébániai katekézis, és sajátos karaktere
- 4.1.2.1. – Plébániai közösségek, csoportok foglalkozások
- 4.1.2.2. – Egyéb csoportos foglalkozások
- 4.1.3. – Szülők bevonása a gyermekek katekézisébe
- 4.1.4. – A plébániai és az iskolai katekézis kapcsolata
- 4.2.1. – Katolikus iskolák
- 4.2.2. – Szerzetesi iskolák
- 4.2.3. – Nem katolikus egyházi iskolák
- 4.2.4. – A plébániák kapcsolata a katolikus-szerezetesi iskolákkal
- 4.3. – Katekézis más oktatási és nevelési intézményekben
- 4.3.1. – Önkormányzati és nem önkormányzati iskolák
- 4.3.2. – Szakiskolák
- 4.3.3. – Egyetemek, főiskolák
- 4.3.4. – Kollégiumok
- 10.0. – A katekézis módszerei
- 10.1. – A módszer megválasztásának szempontjai
- 10.2. – A módszer és az ember kapcsolata
3.) dr. Udvardy György: Hitre nevelés: Igen- Nem?. Deliberationes. 2. évf. 2. szám. 239-244. o.
Elérhető az alábbi linken.